Γιατί η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται η καλύτερη του κόσμου;

Ακούγεται συχνά από εκπαιδευτικούς και μη, ότι η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται από τις καλύτερες του κόσμου.

Τι σημαίνει καλύτερη εκπαίδευση; Ότι οι μαθητές γίνονται καλύτεροι άνθρωποι γενικά και αόριστα; Ότι γίνονται πιο έξυπνοι; Ότι είναι μεγαλύτερο και καλύτερο το ποσοστό των επιστημόνων στην χώρα που έχει καλύτερη εκπαίδευση; Ότι η χώρα έχει πιο πολλούς νομπελίστες ή λογοτέχνες; Λιγότερη εγκληματικότητα; Δεν ξέρω κατά πόσο όλα αυτά τα ερωτήματα μπορεί να απαντηθούν από κάποιον ειδικό.

Ο Alan Lishness όπως διαβάζουμε στο μίνι βιογραφικό του στο βίντεο του Tedx είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό ενός επιστημονικού εκπαιδευτικού προγράμματος στο Maine των ΗΠΑ και το όραμά του είναι να έχουν όλοι οι πολίτες κριτική σκέψη, να ξέρουν να συνεργάζονται, να εκπαιδεύονται συνεχώς και να αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις. Πιστεύει στο Φινλανδικό πρότυπο εκπαίδευσης όπου οι δάσκαλοι είναι πιο καλά προετοιμασμένοι στο να διδάξουν, όπου χαίρουν υψηλής επαγγελματικής εκτίμησης και έχουν αυτονομία στις τάξεις τους!

Ας δούμε μερικά σημαντικά σημεία και συμπεράσματα που αλιεύσαμε από την ομιλία του Alan Lishness στο TedxDorigo:

Τα παιδιά στην Φινλανδία μελετούν κατά μέσο όρο μόλις 30 λεπτά κάθε βράδυ σπίτι τους.

Οι σχολικές μέρες της χρονιάς είναι λιγότερες από το τις αντίστοιχες σχολικές ημέρες  που έχει το 86% των ανεπτυγμένων κρατών.

Μόλις 4% είναι το ποσοστό των παιδιών που παρατάνε το σχολείο!

 

Στην Φινλανδία τα σχολεία δεν έχουν τάξεις για τα “προικισμένα” παιδιά όπως σε άλλες χώρες του κόσμου σαν τις ΗΠΑ, αθλητικές ομάδες, τιμητικά σωματεία ως επιβράβευση για τους καλύτερους μαθητές, αποχαιρετιστήριες τελετές…

Τα θεσμοθετημένα τεστ είναι ελάχιστα…πιο συγκεκριμένα τα παιδιά δίνουν 1 μόνο επίσημο διαγώνισμα σε όλη τους την σχολική ζωή!

 

 

Ένας δάσκαλος στην Φινλανδία εργάζεται 570 ώρες το χρόνο, έχει μέσο εισόδημα περίπου 31,500€ και το κόστος ανά μαθητή είναι περίπου 5,500€ το χρόνο, δηλαδή αντιστοιχεί ένας καθηγητής/δάσκαλος ανά 6 παιδιά!

αλλά οι πιο βασικές Φινλανδικές εκπαιδευτικές αρχές συνοψίζονται στα παρακάτω:
  1. Σεβασμός για το επάγγελμα του δασκάλου.To 100% των Φινλανδών δασκάλων είναι απόφοιτοι του καλύτερου 10% των ταξεών τους. Στην Φινλανδία με άλλα λόγια οι καλύτεροι μαθητές δεν γίνονται μόνο γιατροί ή νομικοί αλλά και δάσκαλοι! Στην Φινλανδία οι δάσκαλοι απολαμβάνουν μεγαλύτερου σεβασμού και εκτίμησης από ότι οι γιατροί ή οι επιχειρηματίες! Από τα 4 παιδιά που αποφοιτούν από το καλύτερο 10% των τάξεών τους μόνο το 1 παιδί μπαίνει στο Πανεπιστήμιο για να γίνει δάσκαλος!
  2. Η εκπαίδευση είναι για όλους δωρεάν
  3. Είναι υποβαθμισμένη η σημασία του εκπαιδευτικού ανταγωνισμού
  4. Το εκπαιδευτικό σύστημα προστατεύει τους μαθητές από την αποτυχία
  5. Οι μαθητές έχουν αυτοπεποίθηση
Ο δάσκαλος έχει τεράστια αυτονομία να διαμορφώσει το μάθημα στην τάξη του όπως πιστεύει αυτός!



 

Κάποτε η Φινλανδία ήταν η φτωχότερη χώρα στην Ευρώπη … αλλά τότε σκέφτηκαν ότι με την εκπαίδευση θα ανατρέψουν την οικονομική τους κατάσταση και το κατάφεραν!

Ένας Φινλανδός δάσκαλος πιστεύει ότι κάθε μέρα αυτό που πρέπει να κάνει είναι να προετοιμάζει τα παιδιά για την ζωή…

και το μόνο που περιμένουν από τους πρωτάκια τους, είναι απλά αυτά να είναι σε θέση να περπατήσουν μέσα στο χιόνι για να φτάσουν στο σχολείο… τίποτε άλλο!

 

Αν μπορείτε να παρακολουθήσετε στα αγγλικά την ομιλία αυτή, ίσως μπορέσετε να καταλάβετε ακόμη περισσότερα για το Φινλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης.

Αυτό που μένει πάντως στο τέλος όλης αυτής της ομιλίας είναι ότι οι Φινλανδοί επένδυσαν στην εκπαίδευση, όχι μόνο σε υλικά και σε χρήμα… αλλά σε φιλοσοφία και στάση ζωής!

Πιστεύουν ότι η εκπαίδευση είναι ότι πολυτιμότερο εφόδιο έχουν να δώσουν στη νέα γενιά, στα παιδιά τους, θέλουν οι καλύτεροι να εκπαιδεύουν τα παιδιά τους, όλα τα παιδιά, ανεξαιρέτως ικανοτήτων ή έλλειψης αυτών,  να τελειώσουν την βασική τους εκπαίδευσή στο σχολείο χωρίς να υπάρχει εκπαίδευση διαφορετικών ταχυτήτων.

Η εκπαίδευση μετράει… και πρέπει να είναι προτεραιότητα για μια ολόκληρη κοινωνία, για κάθε κοινωνία, σε κάθε εποχή… πόσο μάλλον στην εποχή που ζουμε!

 

update 1: Ανάμεσα στα διάφορα sites που μοιραστήκανε το κείμενό μας ανακαλύψαμε και ένα παλαιότερο άρθρο που είχε δημοσιευτεί για την Φινλανδική εκπαίδευση στην Καθημερινή. Το σχολείο που γίνεται μια οικογένεια: Το Φινλανδικό μοντέλο της εκπαίδευσης και δυστυχώς πολλά πολλά σχόλια εκπαιδευτικών διάσπαρτα … 

update 2: Από το ενδιαφέρον εκπαιδευτικό blog HocusPocusCorpus βρήκαμε και ένα πρόσφατο φίλμ  με τίτλο το “The Finland Phenomenon: Inside the World’s Most Surprising School System” του κινηματογραφιστή Bob Compton που μαζί με τον καθηγητή του Harvard Tony Wagner ψάχνουν να βρουνε απαντήσεις για το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Θα ακούσετε πάνω κάτω τα ίδια που έχουμε πει παραπάνω, αλλά θα διαπιστώσετε με πόση σοβαρότητα αντιμετωπίζεται όντως η εκπαίδευση από όλους τους Φινλανδούς:

update 3: Ένα ακόμη ενδιαφέρον ελληνικό κείμενο που γράφτηκε το 2008 από τον Αλέξανδρο Πιστοφίδη για την Φινλανδική εκπαίδευση και τους λόγους που ξεχωρίζει παγκοσμίως βρήκαμε σε αυτό το κείμενο (via Γιώργος Μαυρώτας)

 

Τέλος να πούμε ότι το βίντεο το ανακαλύψαμε από το twitter της Ελένης Σικαβίτσα η οποία πραγματικά εξερευνά και ανακαλύπτει θησαυρούς στο διαδίκτυο σχετικά με την εκπαίδευση!

20 comments for “Γιατί η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται η καλύτερη του κόσμου;

  1. πανος αλεξ
    15/10/2017 at 1:53 μμ

    δεν κατανοω πως συσχετιζεται το ποσοστο αυτοκτονιων (αν ειναι ακριβες και διαπιστωμένο)
    με το σχολικο εκπαιδευτικο συστημα…. η αναπτυξη σε ολα τα επιπεδα αυτης της χωρας…δεν ταυτιζεται με την εκπαιδευση αραγε???
    ενα συστημα εκπαιδευτικης διαδικασιας σε επιπεδο σχολείου που κατα κοινη ομολογια δεν ειναι καθολου αγχωδες και ανταγωνιστικο για τα παιδια ..πως μπορει να ειναι υπευθυνο για τις υποτιθεμενες αυτοκτονιες παιδιων ή νεων ????
    μου φαινεται παραδοξο….
    αν οντως υπαρχουν αυτες οι αυτοκτονιες ως ποσοστο των νεων τοτε μαλλον αλλου ειναι το προβλημα και οχι στο σχολικο συστημα εκπαιδευσης…

  2. Εύα
    10/12/2014 at 10:29 πμ

    Εφόσον είναι τόσο καλό το Φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα γιατί η Φιλανδία είναι η τρίτη χώρα με ποσοστό αυτοκτονιών 22,1% για αγόρια και 6,7% για κορίτσια νεαρής ηλικίας (15- 24 έτη). Και αν θέλουμε τόσο πολύ να υιοθετήσουμε τις καλές πρακτικές της, θα τις δεχόμασταν συνάμα με τις αρνητικές (όπως οι αυτοκτονίες). Διότι υιοθετώντας κάποιες εκπαιδευτικές πολιτικές δεν γνωρίζεις απόλυτα πως θα διαμορφωθούν στο συγκείμενο της κάθε χώρας.

  3. ΧΡΙΣΤΙΝΑ
    23/10/2012 at 12:09 πμ

    Είναι τόσο λάθος ακόμα και παλαιομοδίτικη θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την πληροφορία που λέει πως το ποσοστό αυτοκτονιών στη Φινλανδία, Σουηδία και σε άλλες Σκανδιναβικές χώρες είναι υψηλό! Έλεος! Έχει γκρεμιστεί αυτός ο μύθος χρόνια τώρα. Στην πραγματικότητα καμία έρευνα δεν έχει αποδείξει κάτι τέτοιο, το ακριβώς αντίθετο. Για πολιτικές σκοπιμότητες είχε ειπωθεί κάποτε αυτό, το οποίο αναπαράχθηκε τόσο πολύ που πλέον ο κόσμος πρώτα θα σου μιλήσει για αυτοκτονίες στη Φινλανδία και μετά θα ψάξει να δει κατά που πέφτει! Έλεος πια με τις μασημένες και καθόλου επιβεβαιωμένες πληροφορίες που ακούμε και αμέσως τις αποδεχόμαστε (για να μην πω και ευχαρίστως!) Είμαι νηπιαγωγός και πρόσφατα επισκέφθηκε την Φινλανδία για να γνωρίσω από κοντά το εκπαιδευτικό τους σύστημα και αυτό που το κάνει τόσο δημοφιλές. Ξέρετε πώς ξεκινούν το πρόγραμμά τους; Με χορό! Από το νηπιαγωγείο μέχρι τη δική μας 3η Λυκείου η πρώτη ώρα είναι υποχρεωτικά χορός, προκειμένου να ξεκινήσουν τη μέρα τους τα παιδιά με ενέργεια και ζωτικότητα! Και πολλά ακόμα που θα ήθελα σελίδες για να γράφω. Παραθέτω ενδεικτικά αυτό προς γνώσηκαι (συν)μόρφωση!

  4. Stefanos
    21/10/2012 at 6:29 μμ

    Έφη το ότι βγαίνουμε πρώτοι σε μαθηματικές και φυσικές ολυμπιάδες είναι καθαρά ατομική προσπάθεια του μάθητη. Δεν είδα καμιά συλλογική προσπάθεια από ομάδα εκπαιδευτικών.

    Εμείς ως εκπαιδευτικοί πρέπει να παραδειγματιστούμε από αυτούς και όχι κρυφτούμε πίσω από αριθμούς και να συνεχίσουμε την ίδια τεμπέλικη εκπαιδευτική πολιτική. Το 12,8 των αυτοκτονιών πιστεύω πως θα το δουν οι Φιλανδοί συνάδελφοι και θα προσπαθήσουν να βρουν τρόπο να το μειώσουν.

    Εδώ αν είχαμε 12,8 με αυτό το σάπιο σύστημα τι θα γινόταν ; Απλά επαναπαυόμαστε στο 0,2 και όλα κάλα. Πέρασε και το 7ώρο και μιά χαρά..

  5. ΕΦΗ ΤΣΟΛΑΚΙΔΟΥ
    16/10/2012 at 3:43 μμ

    ΘΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΩ ΜΕ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΚΘΕΣΑΤΕ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ..ΕΙΜΑΙ ΔΑΣΚΑΛΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΖΩ ΟΤΙ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ..ΟΜΩΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΑΡΑΘΕΣΩ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΗΣ ΦΙΝΛΑΝΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ…12,3 ΤΩΝ ΦΙΝΛΑΝΔΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΑΥΤΟΚΤΟΝΕΙ Ή ΚΑΝΕΙ ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ (ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΛΙΣ ΤΟ 0,2)..ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΚΙ Ο ΑΝΤΙΠΟΔΑΣ (ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΣΥΝΤΕΛΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ)ΤΗΣ ΤΕΛΕΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ…ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΙΑΦΩΝΩ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΓΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ…ΚΙ ΑΝ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΠΟΙΑ ΑΛΛΑ ΚΡΑΤΗ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΙς ΠΡΩΤΕΣ ΘΕΣΕΙ ΤΟΥ ΠΙΖΑ ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ…ΤΟ ΠΙΖΑ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΩΣ ΒΑΣΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ….ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΞΗΓΗΣΕ ΟΜΩΣ ΠΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΕΜΕΙΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ….ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΑΣ ΝΟΣΕΙ ΚΑΙ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΑΝ ΕΙΧΑΜΕ ΕΚΕΙΝΑ ΤΑ ΜΕΣΑ..ΜΕ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΟΤΙ ΕΓΩ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ ΓΙΑΤΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΠΛΟ ΤΟΥ ΤΕΛΕΙΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ 12,8 ΤΟΙΣ ΕΚΑΤΟ ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ …ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΤΟ ΦΟΡΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ

    • mamadesmpampades
      21/10/2012 at 6:40 μμ

      Μπορούμε να έχουμε ένα link για το θέμα του ποσοστού των αυτοκτονιών στην Φινλανδία, το οποιο μας φαίνεται μάλλον τεράστιο. Μήπως θέλεις να πεις ότι από το ποσοστό αποπειρων αυτοκτονιών των εφήβων το 12,3% οφείλεται στην σχολική αποτυχία και μετά να μας δώσεις ακόμη ένα link με τα στοιχεία για το αντίστοιχο νούμερο που παρουσιάζεις για την Ελλάδα;

      • Michail
        23/12/2012 at 1:11 πμ

        Καλησπέρα. Αν και αργά, βρήκα το άρθρο σας. Τα τελευταία χρόνια μένω Φινλανδία, λόγω της γυναίκας μου. Το παραπάνω ποσοστό της κυρίας, είναι 100% εκτός πραγματικότητας. Συγνώμη, αλλά έτσι είναι. Υπήρχε ένας ”Μύθος” κάποτε, ότι όταν αποτυγχάνουν κάποιοι, αυτοκτονούν. Αυτό όμως, δεν είναι ποσοστό μεγαλύτερο από κάποια άλλη χώρα. Αντίθετα, αν δείτε το πόσοι μαθητές αυτοκτονούν στην Ελλάδα με τη Φινλανδία (που εκεί και να μη περάσεις, λίγο σε κόφτει γιατί προσπαθείς πάλι και περνάς), στην Ελλάδα υπερτερούμε κατά πολύ!

        Η κυρία, πιθανώς πήρε, από παλιά στατιστικά, στο ότι πριν μια 10ετία, η Φινλανδία ήταν 1η σε αυτοκτονίες, επειδή δεν είχαν… προβλήματα! Σήμερα όμως, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο και η Ελλάδα πάλι βρίσκεται υψηλότερα.

        Έχοντας ζήσει λοιπόν και σε Ελλάδα και σε Φινλανδία, το παρακάτω σχόλιο, το οποίο το ανέφερα και σε φίλους μου, επιεικώς μας φάνηκε… ανέκδοτο! Φυσικά δεν θα βρείτε πουθενά το προαναφερόμενο ποσοστό (12,3%… Χριστέ μου! Αυτό είναι επειδημία!) και θα συνιστούσα να μην αναφερθεί σε δημοσίευμα!

        Καλή σας μέρα!

        Μιχαήλ Σ.

    • maria
      10/01/2013 at 4:05 μμ

      ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΣΕΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ;;; ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΣΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΛΙΠΟΥΘΥΜΑΝΕ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ;;; ΠΟΣΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΝΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;;; ΠΟΣΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ;; Ο,ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ…ΕΧΩ ΠΑΕΙ ΜΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΧΩ ΔΕΙ. Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΞΕΠΕΡΝΑΕΙ ΤΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ. ΑΣΦΑΛΩΣ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΛΛΑ Η ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ…ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΦΑΙΝΕΤΑΙ…

  6. Γεωργία
    06/10/2012 at 7:22 μμ

    Εγώ θα μείνω ΚΑΙ σε αυτό: “Ένας Φινλανδός δάσκαλος πιστεύει ότι κάθε μέρα αυτό που πρέπει να κάνει είναι να προετοιμάζει τα παιδιά για την ζωή…

    και το μόνο που περιμένουν από τους πρωτάκια τους, είναι απλά αυτά να είναι σε θέση να περπατήσουν μέσα στο χιόνι για να φτάσουν στο σχολείο… τίποτε άλλο!”
    Νομίζω τα λέει όλα!!!

  7. 17/01/2012 at 11:29 μμ

    Εγώ θα μείνω μόνο σ’ αυτό:”Oi Φινλανδοί επένδυσαν στην εκπαίδευση, όχι μόνο σε υλικά και σε χρήμα… αλλά σε φιλοσοφία και στάση ζωής”!!??

  8. data
    15/01/2012 at 3:27 μμ

    Γράφετε:

    “Ένας δάσκαλος στην Φινλανδία εργάζεται 570 ώρες το χρόνο, έχει μέσο εισόδημα περίπου 31,500€ και το κόστος ανά μαθητή είναι περίπου 5,500€ το χρόνο, δηλαδή αντιστοιχεί ένας καθηγητής/δάσκαλος ανά 6 παιδιά!”

    Aυτό είναι λάθος! Στο κόστος ανά μαθητή δεν περιλαμβάνεται μόνο ο μισθός του δασκάλου αλλά και μια ολόκληρη σειρά άλλα έξοδα (συντήρησης και λειτουργίας σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικού υλικού, μετακίνηση προς και από σχολείο κλπ).

    Συνεπώς δεν μπορούμε να πάρουμε το μισθό του δασκάλου, να το διαιρέσουμε με το κόστος ανά μαθητή και να βρούμε τη σχέση μαθητές/δάσκαλο.

    Στην πραγματικότητα ο αριθμός μαθητών ανά δάσκαλο στη Φινλανδία ήταν 15 για το 2007. Αντίστοιχα στην Ελλάδα ήταν 10. Οπότε εδώ τουλάχιστον υπερτερούμε και δεν υστερούμε έναντι τους. Η συγκριτική αποτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος οφείλεται αλλού.

    • mamadesmpampades
      18/01/2012 at 3:44 μμ

      Αγαπητέ data, συμφωνώ απόλυτα ότι στο κόστος ανά μαθητή πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα έξοδα. Αλλά την συγκεκριμένη αναγωγή την έκανε ο ομιλητής και όχι εγώ. Και υποθέτω ότι τα δικά του στοιχεία (μιας και δηλώνει ότι πήγε Φινλανδία για να ερευνήσει το εκπαιδευτικό σύστημα) είχανε αυτή την αναλογία.
      Αν έχεις κάποια πηγή για την αναλογία μαθητών/δασκάλων σε Φινλανδία και Ελλάδα πολύ ευχαρίστως να την μοιραστείς μαζί μας!
      Πάντως σίγουρα τα λεφτά δεν αρκουν για να κάνεις ένα σύστημα καλύτερο. Και γιατρούς έχουμε σε καλύτερη αναλογία από την Ευρώπη αλλά το σύστημα υγείας μας ακόμη νοσεί…
      Για να μην μιλήσουμε για το τεράστιο νούμερο εκπαιδευτικών που είναι μεταταγμένοι μακρυά από σχολεία και δυστυχώς ακόμη δεν έχουμε ενημερωθεί από το κράτος! (Χρήστος)

  9. ΔΟΞΑ
    14/11/2011 at 6:42 μμ

    ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΑΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΥΤΟ!!!
    ΑΝ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΚΡΑΤΟΥΝ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΗΣ ΓΗΣ, ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΑΜΕ ΤΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ! ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ. ΟΙ ΕΝΤΙΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΚΛΕΦΤΕΣ Κ.ΛΠ. ΑΝ ΤΟ ΕΝΤΙΛΗΦΘΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΠΑΝΩ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΦΕΡΕΤΑΙ ΟΠΩΣ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕΙ…. ΜΑ ΤΙ ΛΕΩ,ΤΙ ΛΕΩ ΤΙ ΛΕΩ, ΤΙ ΠΙΚΡΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΝΩ ΚΑΙ ΚΛΑΙΩ…. ΒΡΙΣΚΟΜΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!!!

  10. 11/11/2011 at 9:43 πμ

    Θα βάλω τα κλάματα. Πραγματικά. Βλέπεις αυτά και βλέπεις την κατάσταση στη χώρα μας, ακόμα και στα ιδιωτικά σχολεία που πληρώνεις ουκ ολίγα για μια καλύτερη εκπαίδευση.
    Βλέπεις τους εξευτελιστικούς μισθούς που δίνουν σε δάσκαλους και καθηγητές, βλέπεις πόσο πραγματικά λίγο εκτιμούν και δίνουν βάση στην εκπαίδευση (τάξεις χωρίς βιβλία, χωρίς χάρτες, χωρίς βασικό εξοπλισμό, χωρίς θέρμανση). Πως να πάμε μπροστά έτσι;

  11. 11/11/2011 at 7:40 πμ

    Δυστυχώς δεν υπάρχει +1000 κουμπί.

    Αυτή η ομιλία δείχνει ακριβώς την διαφορά μεταξύ παιδείας και εκπαίδευσης.

Γράψτε απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *